fbpx

Wat is het belang van gezonde voeding en welke impact heeft dit op ons lichaam, voor ons en voor ons gezin.

22 juli 2020Esme Boon
Blog post

We weten allemaal dat we gezond moeten eten en drinken omdat dit beter voor onszelf is. Maar waarom is dit zo belangrijk? Welke gezondheidsvoordelen heeft dit voor ons lichaam? En waarom is het zo belangrijk om jonge kinderen al direct kennis te laten maken met gezonde voeding?

Gezonde voeding
Wat is gezond? Alles wat je direct uit de natuur kan halen. Wat aan de bomen en struiken groeit, wat dicht bij de grond of in de grond groeit. Dit is gezond omdat er geen rare toevoegingen aan zijn toegevoegd.

Eet gevarieerd zodat je alle voedingstoffen binnen krijgt en eet elke dag ongeveer 450 gram groente en 2 stuks fruit (ongeveer 200 gram) per dag.

Ongezond/minder gezond
Bewerkt voedsel zoals kant en klaar gerechten uit de supermarkt. Bewerkt vlees maar ook koek, snoep en chips.

Drank
Vaak hebben we het alleen over voeding maar wist je dat het lichaam voor 55 à 60 % uit water bestaat. De longen bestaan voor 90% uit water, de huid voor 80%, hersenen voor 70% en de botten 20% en de tanden 10%.
Welke drank zullen we dan tot ons moeten nemen? Inderdaad vooral water, vind je water niet lekker doe er dan een stukje fruit in, citroen, limoen, komkommer of gember.

Als je niet genoeg drinkt heb je minder energie, je lichaam kan de afvalstoffen niet kwijt en je hebt eerder hoofdpijn en kramp in je spieren. Maar ook je bloedruk is lager en

Vind je het lastig om voldoende te drinken en genoeg groente te eten? Dit is prima te combineren.

Als je genoeg drinkt voel je je echt fitter, je hebt meer energie en bent alerter.

Impact op je lichaam
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ongezonde voeding kan leiden tot hart- en vaatziekte, diabetes, hoge bloeddruk, somberheid of zelfs een depressie, weinig energie, geen puf en overgewicht met alle gevolgen van dien.

Je lichaam heeft brandstof nodig net zoals je auto, als je een diesel rijdt tank je diesel geen benzine, cola of iets anders.

Ons lichaam heeft ook brandstof nodig voor energie, de juiste brandstof. Alleen wij gooien er van alles in. En dat doen we al bij onze kinderen, snoepje hier en een chipje daar.

Kinderen
Door kinderen al op jonge leeftijd te leren wat gezonde voeding is, bespaar je ze direct en ook later een hoop ellende. Door kinderen bij het kookproces te betrekken maak je het ook echt leuk, zoek samen een recept uit, ga boodschappen doen en maak samen het gerecht klaar. Je kinderen zullen ervan smullen.

Ook kan je groente en fruit om een leuke manier aanbieden zodat het helemaal geweldig is om te eten en om te trakteren op school.

Dit is de reden dat Foodies and Family kookworkshops geeft aan gezinnen en aan groepen kinderen. Tevens heb ik een kidsbox ontwikkeld met groente en fruit. Hierin zit ook een cadeautje en een leuk recept om samen te koken.

Weerstand
Door gezond te eten en te drinken hou je je weerstand hoog, het voordeel hiervan is dat je minder snel ziek wordt. Mocht je toch ziek worden dan herstel je veel sneller.

Samenvatting
Eet vooral veel wat direct uit de natuur komt en probeer voedsel en drank met toevoegingen te beperken. Denk aan de 80/20 regel. Eet/drink 80% gezond dan mag die andere 20% iets minder gezond. Zorg voor veel afwisseling in het eten zodat je alle voedingstoffen binnenkrijgt.

Gun jezelf en je gezin gezonde brandstof voor je lichaam.

Schrijf een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorig bericht
WhatsApp chat