januari 2020

Oma’s Appeltaart

De appeltaart van mijn oma, wanneer ik terug in de tijd ga, loopt het water mij weer in de mond. Wat konden wij daarvan genieten, het liefste met een toef slagroom erop! Vandaag hebben wij deze taart gemaakt, uiteraard volgens oma’s recept. Dit recept deel ik graag met jullie, zodat ook jullie kunnen meegenieten van mijn oma’s recept voor appeltaart.

Nodig:

  • Bakvorm (24 cm is aan te raden)
  • Bakpapier.

Ingrediรซnten:

  • 200 gram boter
  • 400 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 ei
  • 1,5 kilo zoetzure appels (ongeschild)
  • kristalsuiker naar smaak
  • kaneel naar smaak
  • rozijnen naar smaak

Bereiding:

Wij beginnen eerst met de voorbereidingen voordat wij aan het deeg gaan beginnen. Bedek eerst de bakvorm met bakpapier en klop het ei los. Verwarm de oven (hetelucht) voor op 180 graden. Wel de rozijnen 15 minuten in lauw water.

Meng in een kom de boter, het zelfrijzend bakmeel en de helft van het ei tot een stevig deeg. Dit kun je in eerste instantie doen met een mixer met deeghaken, een keukenmachine of gewoon met de hand. Verdeel het deeg in 3 delen. Schil vervolgens de appels en snijd deze in blokjes. Maak van de appels een mengsel van een beetje suiker, kaneel en voeg ook de rozijnen toe.

Vet de randen van de springvorm in met boter en gebruik รฉรฉn deel van het deeg om de bodem mee te bedekken. Het tweede deel gebruik je voor de randen. Bedek de bodem van de springvorm met het appel-kaneel mengsel. Het laatste deel van het deeg gaan wij gebruiken voor de stroken bovenop de taart. Wij rollen het deeg uit tot een lap en snijden vervolgens reepjes uit dit deeg. Bedek het appel-kaneel mengsel met de reepjes deeg en vergeet de randen niet! Besmeer de bovenkant van de taart met het overgebleven ei. Zet de taart voor 60-65 minuten in de oven, laat afkoelen en genieten maar.

Vergeet die toef slagroom niet..ย ๐Ÿ˜‰

Leuke tips die jij ook kunt toepassen bij het maken van deze appeltaart:

  • Wanneer je de bodem hebt bedekt met deeg kun je daar een beetje paneermeel over strooien. Het paneermeel zorgt ervoor dat het vocht uit de appels wordt opgenomen.
  • Mijn oma maakte ook altijd een ‘volwassen variant’ appeltaart zoals zij dit zelf noemde. In plaats van dat zij de rozijnen welde in water deed zij dit dan in rum!
  • Snijd de appels eens in schijfjes in plaats van blokjes.

Veel plezier met het uitproberen van dit recept. Benieuwd naar jullie varianten en creaties!

Fijne avond!

Liefs, Priscilla

 

Gezondheidsbeurs 2020

Wauw ik ben nog steeds een beetje aan het bijkomen. Het gaat echt gebeuren. Dit jaar ben ik รฉรฉn van de sprekers op de gezondheidsbeurs in Utrecht!ย ๐ŸŽ‰

Op zaterdag 8 en zondag 9 februari zal ik een presentatie geven over gezonde voeding en hoe makkelijk dit te combineren is met het gezin. Food art zal ook een onderdeel zijn tijdens deze presentatie. Op een leuke manier zal ik presenteren dat het vaak een kwestie is van dat wij moeilijker denken dan het eigenlijk daadwerkelijk is.

https://www.denationalegezondheidsbeurs.nl/programma/priscilla-korthof/

Lijkt het je leuk om bij de gezondheidsbeurs aanwezig te zijn? De beurs is van 6 t/m 9 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Vele stands om inspiratie op te over gezondheid, voeding en alles wat hiermee samenhangt. Dit keer mag ik een aantal gratis entreetickets weggeven ter waarde van โ‚ฌ20,-. Wil jij รฉรฉn van de gelukkig zijn? Reageer dan onder deze blog waarom jij dit jaar aanwezig wilt zijn bij de Gezondheidsbeurs en wie weet ontvang jij รฉรฉn van de gratis tickets die ik mag weggeven.ย ๐Ÿ™

Morgen komt er weer een recept online te staan, voor nu een mooie zondag allemaal!

Liefs, Priscilla

Food Art

Ja of nee? Wat denk jij ervan?

De meningen hierover verschillen. Waar ik er tot 4 jaar geleden helemaal nog niet mee bezig was, zet ik Food Art nu regelmatig in. In deze blog wil ik jullie graag meenemen waarom en wanneer ik Food Art inzet bij ons thuis.

Ken je dat gevoel? Jullie zitten aan tafel en de kinderen weigeren ook maar een hap te nemen, zelfs wanneer jij hun favoriete eten hebt klaargemaakt? Een paar jaar geleden zat ik er ook zo bij aan de eetkamer tafel met mijn handen in het haar. Wat kon ik doen zodat die kleine rakker toch voldoende groente en fruit binnen zou krijgen, zonder al teveel strijd? Want die vitamines zijn belangrijk, maar de strijd daarin tegen hoeft niet zo voor mij.ย ๐Ÿคฏย het was tijd om daar een balans in te gaan vinden.

De meest bekende tips die ik zelf graag geef om (gezond) eten bij jonge kinderen te stimuleren:

  • Laat hen meehelpen met koken.
  • Laat hen meehelpen met de tafel dekken.
  • Verwerk groente – en fruit op een andere manier.
  • Maak gebruik van Food Art.

Deze laatste in het rijtje licht ik graag toe. Want wat is Food Art nu eigenlijk? Eigenlijk is het niet meer dan eten op een leuke manier presenteren. Je kunt je voorstellen wanneer eten op een leuke manier gepresenteerd wordt, dit ook sneller zal uitnodigen tot het proberen te eten/proeven. Nu maak je je misschien en voorstelling van een kunstwerk op het bord van je kind. Dit is ook zo, maar maak het jezelf niet te moeilijk. Het hoeft geen top kunst te zijn, maar herkenbaar voor het kind wat er op het bord ligt. Denk eens aan uit uitsteken van vormpjes van dieren, bloemen, sterren enz. Wil je een stap verder gaan? Dat kan altijd nog, veel voorbeelden kun je hiervoor ook vinden op Instagram bijvoorbeeld. Sarah van Edible food art for kids is echt een aanrader om te volgen wanneer je opzoek bent naar uitdaging en inspiratie voor het maken van een waar kunstwerk.ย ๐Ÿ˜Šย Ooit ben ik ook zo ver dat ik dat soort creaties kan maken.ย ๐Ÿ˜‰ย tot die tijd houd ik het vooral nog wat makkelijker.

Waarom zou je Food Art inzetten?

  • Het ziet er leuk uit.
  • Daagt uit om te proeven/eten.
  • Kinderen kunnen meehelpen.
  • Creativiteit stimuleren.

Hoe doe ik dit hier thuis?

Bij ons thuis zetten wij Food Art in voor zowel het eten van groente – en fruit. De ene keer is dit op een bord, de andere keer rijgen wij fruit op een stokje. Je kunt hierin veel variรซren. Ik betrek kinderen graag in het hele proces van bereiden tot opdienen. Helpen met het opmaken van de borden hoort hier ook bij. Ik vind het leuk om te zien hoe kinderen er een eigen creatie van maken en vervolgens zo trots zijn dat zij het ook daadwerkelijk willen opeten. Hier thuis behalen wij het gewenste resultaat, want er wordt goed gegeten en plezier gemaakt door het inzetten van Food Art.ย ๐Ÿ“

Ben jij er ook mee bezig thuis? Of ga je het toch eens proberen?

Ik wens jullie een fijne avond.

Wanneer er vragen zijn kun je contact met mij opnemen, ik probeer binnen 2 dagen te reageren.

Liefs, Priscilla

Zwangerschap en voeding.

Vandaag besteden wij tijd aan de voeding tijdens de zwangerschap. Wat mij opvalt is dat bij aanstaande moeders het vaak nog niet duidelijk is welk effect voeding heeft op het ongeboren kind. Natuurlijk weten wij allemaal dat je bepaalde producten beter kunt minderen of tijdens de zwangerschap beter niet kunt eten/drinken. Maar waarom is dat nu zo belangrijk en hoe strikt moet jij je daar dan aan houden?

Er wordt veel geschreven over zwangerschap en voeding, maar waar moet je nu beginnen met lezen? Wat doe je wel en wat niet? En hoe vind je hier een balans in?

Ik herken bovenstaande vragen maar al te goed van toen ik in verwachting was van Jack. Opeens moet je je gaan verdiepen in allerlei dingen, waar voeding niet meteen het eerste is waar je misschien aan zult denken. Toch is ook het nadenken over je voeding van belang tijdens je zwangerschap. Goede voeding tijdens de zwangerschap is van belang voor de groei en ontwikkeling van het ongeboren kind. Wanneer jij als moeder voeding eet die schadelijk kan zijn of ondervoed bent kan dit negatieve gevolgen hebben voor de sociaal – emotionele ontwikkeling van jouw kindje. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vitamine D, ijzer en DHA (omega 3 vetzuur) waarde die te laag zijn, dit kan leiden tot schade in de hersenen met als gevolg dat een kind op mentaal – psychisch gebied zich niet optimaal kan ontwikkelen.

Dit is niet om je bang te maken, maar je in te laten zien waarom gezonde, gebalanceerde voeding tijdens de zwangerschap van belang is. Zelf had ik tijdens mijn zwangerschap altijd het uitgangspunt om zo dicht mogelijk bij de natuur te eten en het liefste alles ook nog zelf te maken. Natuurlijk weet ik ook dat dit niet altijd mogelijk is en dat er voldoende producten zijn die je als zwangere vrouw gewoon kunt eten en drinken. Probeer bij jezelf altijd na te gaan waarom jij iets tot je neemt. Wanneer jij goed en gebalanceerd eet heeft dit voordelen voor jouw ongeboren kind en krijgt het kind ook dan al te maken met verschillende smaken die hij tot zich kan nemen.

Hoe deed jij dat tijdens je zwangerschap? Wat jij hier bewust mee bezig?ย 

Speciaal voor mamma’s to be heb ik een plan opgesteld waarin gezonde voeding en makkelijke recepten centraal staan. Heb jij hier interesse in of wil je wat meer informatie over gezonde voeding tijdens de zwangerschap? Let me know.

Liefs, Priscilla